CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

~ Followers yg Tercute ~

Wednesday, March 23, 2011

Merajuk?? Perlu kah di Pujuk..?? haiizzz

Aku masih ingat isu pujuk memujuk ini pernah dibincangkan secara serius di dalam kelas Statistic bersama seorang lecturer wanita, Pn Saadiah. Dia bukan sekadar seorang lecturer malahan perkongsian ilmu yang lain membuatkan aku terfikir banyak perkara yang lebih menjurus kepada pembinaan kerohanian diri.
Hakikatnya jika makwe atau isteri yang sering merajuk dan mengharapkan pujukan pakwe/suami sering kita dengar dari mulut rakan-rakan yang lain. Namun, tanpa disedari sikap sering memujuk ini lah yang menyebabkan perangai suke merajuk ni semakin menjadi-jadi. Jika masa bercinta bolehlah di tahan perasan marah dan merendah kan ego untuk memujuk. Tp bila dah kawen peel merajuk ni tidak berubah, ianya tidak akan memberikan contoh yang baik kepada anak-anak. Jadi no wonder budak2 sekarang pandai menggunakan senjata merajuk mereka untuk menarik perhatian ibu bapa bagi mendapatkan apa yang mereka inginkan.
Isu kali ini timbul bukan kerana aktiviti aku sebagai part time nanny, cuma aku terfikir..Korang-korang rasa best ke kalau merajuk orang pujuk..atau kalau kena pujuk orang yang merajuk? Serius aku menyampah..Pada aku bila aku diam atau merajuk aku tak perlukan orang memujuk just berikan masa untuk aku cool kembali dan fikirkan perbuatan aku tu betul atau tidak. Seyes, dalam family aku takde istilah pujuk2. Parent aku akan biarkan aku dok sorang-sorang dalam bilik dan fikir betul2 adakah tindakan aku tu salah atau betul. Tiada layanan istimewa untuk mereka yg kuat merajuk dalam family aku. Hasilnya sehingga sekarang bila terniat di hati aku nak merajuk aku akan terus berfikir kesannya bukan sahaja pada aku tapi pada orang lain. Kesian mereka melayan angin aku yang tak menentu ni. Tp terima kasih kepada parent aku kerana tidak menjadikan rajukan dan pujukan sebagai peel dalam hidup seharian aku.
Jadi bagi mereka yang suke merajuk, tolonglah..Korang akan kena balik situasi yang korang lakukan pada orang lain. Meski bukan dari rakan-rakan, korang bakal ada family sendiri dan rasakan lah sakitnya hati bile anak pompuan korang tak mo makan merajuk sebab korang tak belikan dia iphone. Anak laki korang plak merajuk sebab tak dapat set kete Ferrari dari Shell. Adakah sebab salah ajaran? korang fikirlah sendiri.
Bagi mereka yang suke memujuk, korang akan lebih pening bila makin lama dengan orang yang kuat merajuk ni. Sebabnya mereka tau kalau merajuk layanan akan jadi lebih istimewa. So no wonder banyak masalah rumahtangga kerana “kaki dah naik kepala”. Then korang nak salahkan si kaki merajuk tu..Jadi jangan amalkan peel suke memujuk ni, adakalanya sekali sekala korang kena tinggikan ego juga dan biar mereka fikir perbuatan mereka tu betul atau tak.
Perempuan mmg suke merajuk tp sebenarnya bukanlah mereka 100% berharap korang akan tunaikan permintaan mereka atau melayan mereka mcm puteri cuma mereka harapkan korang bg perhatian dan mempertimbangkan permintaan sahaja.Jangan sesekali korang tinggalkan awek/bini korang masa mereka merajuk. Ada kes ketika aku belajar kelas malam, ada pasangan tgh bergaduh..Awek dia nangis tepi bangunan yang pakwe belah gitu jerk lps marah2 mende tah..aku plak tolong hantar budak pompuan tu balik umah. Aku tanya lah selalu mmg kena tinggal gitu ke..”A,ah biasa balik sendiri jerk”..Gile punya balak…awek cun tinggal balik jalan kaki sorang malam2. Marah2 gak tp keselamatan kena amik kira.
Isu yang ingin aku tekankan:
1. Jangan biasakan diri korang memanjakan kekasih
2. Jangan biasakan diri korang kaki merajuk
3. Jangan tinggal awek/pakwe tengah merajuk kang dikebas orang
Hehehehe..

No comments: